Opslag

Viser opslag fra november, 2024

Torsdag d. 28/11

Kære 8. Klasse  I dag skal vi lave følgende: Dagens opgave: Lave i opgavebogen i 15 minutter Herefter 1. Svar på følgende spørgsmål: - Hvilken synsvinkel ser vi begivenhederne fra? - Beskriv hovedpersonen? - Hvad vil du sige, at temaet/problemet er i afsnittet? - Hvilke norske ord, kunne du genkende fra dansk? 2. Opsamling 3. Skrive videre på artikel om Chikane på internettet.

Mandag d. 25/11

 Kære 8. Klasse I dag skal vi lave følgende: Dagens opgave: Lave i opgavebogen i 10 minutter Herefter: 1. Vi ser første afsnit af serien Skam 2. Svar herefter på følgende spørgsmål: - Hvilken synsvinkel ser vi begivenhederne fra? - Beskriv hovedpersonen? - Hvad vil du sige, at temaet/problemet er i afsnittet? - Hvilke norske ord, kunne du genkende fra dansk? 3. Vi ser et andet afsnit af Skam Skam - Noora 4. Svar herefter på følgende spørgsmål: - Hvilken synsvinkel ser vi begivenhederne fra? - Beskriv hovedpersonen? - Hvad vil du sige, at temaet/problemet er i afsnittet? - Hvilke norske ord, kunne du genkende fra dansk? PAUSE Efter pausen arbejder vi videre med projektopgaven Læsebånd

Fredag d. 22/11

Kære 8. Klasse I dag skal vi lave følgende: Dagens opgave: Skriv forkortelser for følgende udtryk: Blandt andet, det vil sige, for eksempel, og så videre, med mere, og lignende, cirka, inklusiv, eksklusiv, på grund af (Man må gerne søge svar på nettet) Herefter: 1. I skal alle aflevere jeres skriftlige opgaver på google Classroom. Jeg har kun fået     5 2.  Vi skal arbejde videre med at skrive en avisartikel om digital chikane Layout

Torsdag d. 20. November

Kære 8. klasse I skal i dag lave følgende: Dagens opgave: Læseøvelse - sammenfat idéen Herefter: 1. Lav en analyse af  reportagen "Monsterfedt i kirken" Monsterfedt i kirken Oprindeligt layout Brug nedenstående analysemodel: Informationsartikel Bord 1 (Alberte, Johan, Cecilie og Evald): I laver analysepunkterne Info og komposition Bord 2 (Oscar, Ann, Vagn og Emma): I laver analysepunkterne  Virkemidler Bord 3 (Emilie, Sigrid, Caroline og Oliver KJ.): I laver analysepunkterne Personer og Miljø/tid Bord 4 (Oliver Ka., Lucia, Maja, Kenya og Freja): I laver analysepunkterne Fortolkning og Konklusion I må selv bestemme, om I arbejder sammen om analysen ved bordet, eller I laver analysen hver for sig, men alle sidder på sin plads i klassen.

Mandag d. 18/11

Kære 8. Klasse I dag skal I lave følgende: Dagens opgave: Kompendie med tegnsætning 1. Opsamling på novellen "Forældre" 2. Hentediktat 3. Læse en reportage Genretræk reportage   Monsterfedt i kirken 4. Prøve at lave layout på reportagen Layout Oprindeligt layout PAUSE 5. Analysere reportagen Hjælp til analyse LÆSEBÅND - Sidste dag i 9.

Fredag d. 15. november

Kære 8. Klasse I skal i dag lave følgende: Dagens opgave: Arbejde i opgavebogen i  15 minutter Herefter:  Vi skal arbejde med at skrive en avisartikel om digital chikane Layout

Torsdag d. 13/11

 Kære 8. Klasse I dag skal vi lave følgende: Dagens opgave: Vi arbejder med bindestreg og tankestreg Herefter: 1. I skal nu arbejde videre med at analysere novellen "Forældre". I får 25 minutter. Herefter samler vi op. 2. Arbejde i opgavebogen Læsebånd: Læse i: Sidste dag i 9.

Mandag d. 11/11

Kære 8. klasse  I dag skal vi lave følgende: Dagens opgave: Find 6 fejl i nedenstående tekst - Hvilken fejltype er det? Durakill Bunny kigger sig ikke tilbage. Sveden driver ned ad hendes ansigt, hun har et trykket ribben, der gør skideondt, og de andre skubber. Men hun er ligeglad. Hun skal bare frem. hun bukker sig forover, stikker bag delen bagud og hjælper sig selv fremad med albuerne. Under hendes føder forsvinder gymnastiksalens gulvplanker en efter en.  „Hold kæft, hvor er du sej, bunny!“ brøler holdkammeraterne, der klappede hende på vej fra midten af banen. Hun suse  hurtigere og hurtigere fremad, og pludselig er hun stukket af. Bag hende begynder de andre at sænke farten. Hun er langt forbi dem. Et point til Durakill Bunny. 1. Gennemgang af ordbogsopslag 2. Herefter laver vi en retskrivningsprøve, hvor vi træner vores grammatik Den store bagedyst 3. Vi starter op på emnet "Ungdom og identitet" og læser teksten "Forældre" PAUSE 4. Analysere teksten "Fo...

Fredag d. 8/11

 Kære 8. Klasse Dagens opgave: Sæt komma i nedenstående sætninger 1. Når vi kommer hjem skal vi se en film i fjernsynet. 2. De kom ikke til brylluppet fordi de var blevet syge.  3. Så snart du ved noget mere må du gerne give mig besked. 10. Selvom det var koldt gik de en tur på en times tid.  4. Du skal købe mælk leverpostej og rugbrød med hjem.  5. Huset er både storslået smukt og hyggeligt.  6. Det eneste der betyder noget nu er at du kommer til tiden.  7. Jeg har hørt at vi alle skal til møde men jeg ved ikke hvor hvorfor og hvornår.  8. Jeg forstår ikke hvad du mener men prøv at forklare det en gang til Herefter 1. Vi laver i opgavebogen i 20 minutter i dag 2. Arbejde videre med at analysere et pressefoto i grupper: https://dansk.gyldendal.dk/forloeb/genrer/pressefoto/kapitler/undersoeg-et-pressefoto-1/6-undersoeg-et-pressefoto

Torsdag d. 7/11

 Kære 8. Klasse I dag skal I lave følgende: Dagens opgave: Arbejde i opgavebogen i 15 minutter I skal efterfølgende: 1. Samle op på øvelsen tekst-billede https://dansk.gyldendal.dk/forloeb/genrer/pressefoto/kapitler/undersoeg-et-pressefoto-1/5-vaelg-et-pressefoto 2. Analysere et pressefoto https://dansk.gyldendal.dk/forloeb/genrer/pressefoto/kapitler/undersoeg-et-pressefoto-1/6-undersoeg-et-pressefoto