Opslag

Viser opslag fra november, 2025

Mandag d. 1. December

Billede
                   Kære 8.-9. Klasse I dag skal I lave følgende: Dagens opgave: Skrive videre på julehistorien. I dag skal der indgå en "intertekstuel reference" Herefter: 1. Gøre romaner klar til aflevering 2. Aflevering af reportager 3. Vi læser novellen "Lillejuleaften" Lillejuleaften 4. Vi taler om novellen: Handling, beskrivelse af hovedpersonen, drengens forhold til moren, kattens betydning, Stefan 5. Lave moodboard, der udtrykker stemning eller temaer i novellen: Canva 6. Evt. arbejde på grammatip.com
Kære 8.- 9. Klasse I dag skal vi  lave følgende: Dagens opgave: Skrive videre på julehistorien: En kendt person skal indgå i din historie Herefter: 1. Indsamling af de sidste romaner 2. Trække nissevenner 3. Lave øvelser på grammatip.com 4. Gøre klar til juleklippedag!

Torsdag d. 27/11

  1. Vi laver en staveprøve https://xn--onlineprver-ngb.alinea.dk/ Husk at åbne en retskrivningsordbog! Sæt kryds i: Jeg sætter startkomma. 2. Trække nissevenner

Tirsdag d. 25. Nov.

Billede
  Kære 8.-9. Klasse Dagens opgave: I dag i jeres julehistorie skal skoleinspektøren opføre sig mistænksomt Herefter skal I: 1. Aflevere jeres romaner 2. Dele jeres julehistorie med os 3. Lave opgaverne til "Hunden" Hunden Beskriv også miljøet og perspektiver til "En æggesnaps" 4. Lave opgaver på grammatip.com

Mandag d. 24/11

Billede
Kære 8.-9. Klasse I dag skal vi lave følgende: Dagens opgave: Skriv videre på din julefortælling. I dag skal vendingen "snestorm på vej" indgå. Herefter: 1. Aflevering af video-boganmeldelse 2. Mulighed for sidste hjælp med reportagen - Den er lektie til mandag! 3. Læse novellen "Hunden" af Kim Fupz Aakeson Hunden 4. Evt. arbejde på grammatip.com

Fredag d. 21/11

Billede
Kære 8.-9. Klasse I skal i dag lave følgende: Dagens opgave: Skriv videre på din julehistorie. "Kassen med julelys", skal indgå i historien. Herefter: 1.  Vi ser en video om Tove Ditlevsen 2. Vi samler op på "En æggesnaps" a.  Hvilke genretræk er der i en novelle? b. Beskriv hovedpersonen c. Hvordan er pigens forhold til moren? d. Lav en beskrivelse af miljøet.  e. Hvorfor hedder novellen mon "En æggesnaps"? f. Hvad er tema/budskab i novellen? g. Kan du perspektivere novellen til noget andet, du har set eller læst? 9. Klasse - ekstra: Find 3 eksempler på steder med beskrivende sprog i teksten. Find 3 eksemler på billedsprog i teksten 2. Arbejde videre på "Boganmeldelsen" eller reportagen

Torsdag d. 20. November

Billede
  Kære 8.- 9. Klasse Dagens opgave: Hurtigskrivning - julehistorie: I år skal der afholdes en kæmpe julefest på Nørreå Friskole den sidste dag før juleferien, men ikke alt går som planlagt. Skriv starten på en julehistorie. Hver dag får du et nyt "Benspænd", som skal indgå i historien. I dag skal du skrive indledningen. Start med : "Det var den 1. december...." Herefter: 1. Vi læser novellen En æggesnaps   2. Lav følgende opgaver til novellen. Find eksempler til hvert spørgsmål. a.  Hvilke genretræk er der i en novelle? b. Beskriv hovedpersonen c. Hvordan er pigens forhold til moren? d. Lav en beskrivelse af miljøet.  e. Hvorfor hedder novellen mon "En æggesnaps"? f. Hvad er tema/budskab i novellen? g. Kan du perspektivere novellen til noget andet, du har set eller læst? 9. Klasse - ekstra: Find 3 eksempler på steder med beskrivende sprog i teksten. Find 3 eksemler på billedsprog i teksten 3. Gå på grammatip.com

Tirsdag d. 18. Nov.

Billede
  Kære 8. - 9. Klasse Her får I programmet for dansk i dag. I skal starte med at udfylde et spørgeskema: https://www.survey-xact.dk/ LinkCollector?key=T9NSNSP8U5CN   Dagens opgave: Lave s. 16 i "Min niende danskbog" Herefter: 1. Vi læser novellen En æggesnaps 2. Lav følgende opgaver til novellen. Find eksempler til hvert spørgsmål. a.  Hvilke genretræk er der i en novelle? b. Beskriv hovedpersonen c. Hvordan er pigens forhold til moren? d. Lav en beskrivelse af miljøet.  e. Hvorfor hedder novellen mon "En æggesnaps"? f. Hvad er tema/budskab i novellen? g. Kan du perspektivere novellen til noget andet, du har set eller læst?
Billede
            Kære 8.- 9. Klasse I dag skal vi lave følgende: Dagens opgave: 8. Klasse Tolk tekster 9. Klasse http://vlink.dk/j9Lg7 1. Vi taler om julerier 2. Begynde på boganmeldelse af din selvvalgte roman: Hvad skal man være opmærksom på? Boganmeldelsen skal være en lille video på nogle få minutter. Den skal indeholde følgende: a. Titel b. Forfatter c. Resumé af handlingen d. Oplæsningsstykke på mindst 10 linjer fra det sted i bogen, du fandt mest spændende. e. Personkarakteristik af hovedpersonen f. Tema g. Lav en vurdering af bogen. Der skal være en uddybet forklaring på årsagen til din vurdering. h. Husk, at du ikke må afsløre handlingen! Boganmeldelsen skal afleveres på mandag!  

Torsdag d. 13/11

 Kære 8.-9. Klasse Vi skal i dag lave en staveprøve. Find jeres prøver på: https://xn--onlineprver-ngb.alinea.dk/

Tirsdag d. 11/11

 Kære 8. - 9. Klasse I dag skal vi lave følgende: Dagens opgave: Blooket om nutids-r Herefter: 1. Gennemgang af opstilling af kildeliste Kildeangivelse 2. Vi gennemgår og arbejder med layout Vær opmærksom på, at I skal have læst romanen færdig til på mandag. 

Mandag d. 10. Oktober

Kære 8. - 9. Klasse I dag skal vi lave følgende: Dagens opgave: Blooket om nutids-r Herefter  1. Gennemgang af, hvordan man bedst muligt laver et interview 2. Skrive videre på reportagen Video Mountainbikesport dyrkes af forskellige aldersgrupper og er populært i Danmark. En  trykt avis  har planlagt et  temanummer for unge om udendørs sportsgrene . Forestil dig, at du er journalistpraktikant og har overværet mountainbikeløbet. Skriv en reportage fra mountainbikeløbet. Som forberedelse til din reportage  skal du se videoen og søge oplysninger om mountainbikesport. Din reportage  skal  indeholde: beskrivelse af stemning og oplevelser fra løbet interviews med fx deltagere og tilskuere generelle oplysninger om mountainbikesport i en faktaboks illustrationer . Giv din reportage  en rubrik.

Fredag d. 7. Nov.

Kære 8. - 9. Klasse Programmet for timen i dag er simpelt: 1. Skriv videre på Reportagen Video Mountainbikesport dyrkes af forskellige aldersgrupper og er populært i Danmark. En  trykt avis  har planlagt et  temanummer for unge om udendørs sportsgrene . Forestil dig, at du er journalistpraktikant og har overværet mountainbikeløbet. Skriv en reportage fra mountainbikeløbet. Som forberedelse til din reportage  skal du se videoen og søge oplysninger om mountainbikesport. Din reportage  skal  indeholde: beskrivelse af stemning og oplevelser fra løbet interviews med fx deltagere og tilskuere generelle oplysninger om mountainbikesport i en faktaboks illustrationer . Giv din reportage  en rubrik. 4. Læs på den nye læselektie til mandag d. 10:  Kap 10 - 21

Torsdag d. 6/11

Billede
Kære 8.-9. Klasse Dagens opgave: Lave videre på jeres genreoversigt: Genreblomst Genreplakat Genreplakat og layout Skriveskabelon Tjekliste, som Mathias deler med jer. Hvis I er færdige, laver I videre på s. 21 i "Min 9. Danskbog". 1. Skriv videre på Reportagen Video Mountainbikesport dyrkes af forskellige aldersgrupper og er populært i Danmark. En  trykt avis  har planlagt et  temanummer for unge om udendørs sportsgrene . Forestil dig, at du er journalistpraktikant og har overværet mountainbikeløbet. Skriv en reportage fra mountainbikeløbet. Som forberedelse til din reportage  skal du se videoen og søge oplysninger om mountainbikesport. Din reportage  skal  indeholde: beskrivelse af stemning og oplevelser fra løbet interviews med fx deltagere og tilskuere generelle oplysninger om mountainbikesport i en faktaboks illustrationer . Giv din reportage  en rubrik. 4. Læs på den nye læselektie til mandag d. 10:  Kap 10 - 21

Tirsdag d. 4/11

Billede
Kære 8.-9. Klasse Vi springer over dagens opgave og går direkte i gang med at skrive videre på reportagen 1. Skriv videre på Reportagen Video Mountainbikesport dyrkes af forskellige aldersgrupper og er populært i Danmark. En  trykt avis  har planlagt et  temanummer for unge om udendørs sportsgrene . Forestil dig, at du er journalistpraktikant og har overværet mountainbikeløbet. Skriv en reportage fra mountainbikeløbet. Som forberedelse til din reportage  skal du se videoen og søge oplysninger om mountainbikesport. Din reportage  skal  indeholde: beskrivelse af stemning og oplevelser fra løbet interviews med fx deltagere og tilskuere generelle oplysninger om mountainbikesport i en faktaboks illustrationer . Giv din reportage  en rubrik. 4. Læs på den nye læselektie til mandag d. 10:  Kap 10 - 21

Mandag d. 3. November

Billede
Kære 8.- 9. Klasse Jeg er til medicinsamtale med min mellemste søn i dag, så det er Mathias og Trine, der styrer slagets gang. I skal lave følgende:  Dagens opgave: Omskriv nedenstående sætninger til "Show it - don't tell it".  Teknikken bruges til at skabe et mere medrivende og levende indtryk.   Eksempel: I stedet for at skrive " Han var vred ," skriver man i stedet, at " han hamrede sin knytnæve i bordet, så blikket raslede " for at vise hans vrede.  1. Det regnede helt vildt meget 2. Der lugtede af skov 3. Tilskuerne var i godt humør 4. Hun kunne mærke spændingen i hele kroppen 5. Man kunne høre lyde fra cykelløbet Herefter: 1. Udfyld dette dokument fælles på klassen Ned i opgaven 2. Lav jeres eget genredokument til genren "Reportage". Genreblomst Genreplakat Genreplakat og layout Skriveskabelon Tjekliste, som Mathias deler med jer. 3. Skriv videre på Reportagen Video Mountainbikesport dyrkes af forskellige aldersgrupper og er populært i ...