Torsdag d. 25/9 - Fuglemanden
Kære 8. - 9. Klasse
Jeg håber, at I har haft en god uge! I dag skal vi lave følgende:
Dagens opgave:
• Tegn tre talebobler med hver sin replik, og lad bobler og skrift afspejle
indholdet. Eksperimenter gerne med størrelser, farver, skrift osv. Her
er de tre replikker:
Jeg elsker dig. Du er den største gave, jeg har fået.
Skrid, forbandede svin!
Det må du virkelig undskylde. Jeg skammer mig over,
at jeg gjorde dig ondt.
• Vis hinanden jeres talebobler, og forklar, hvorfor I har valgt, som I har!
Herefter:
1. I får udleveret bogen "Fuglemanden"
2. Vi taler om bogomslaget (og multimodale tekster)
Forsiden:
• Hvilken stemning signalerer forsiden?
• Hvordan har pigen det?
• Tænker I, at der er symbolske lag i forsidebilledet? Hvordan? Og hvad
kan de betyde?
- kom fx ind på motiv- og farvevalg
Bagsiden:
• Hvad tænker I om teksten? Kom både ind på dens indhold, sprog,
opsætning og tegnsætning.
• Hvad tror I, det er, der startede og kom snigende?
• Hvem er Fuglemanden?
• Hvad tror I, fortællingen drejer sig om?
3. Læs til s. 17 i Fuglemanden
4. Drøft følgende i læsegrupper:
Handling
• Hvem er de to personer?
• Hvordan har de det?
• Hvad skal de?
• Hvad tror I, problemet er?
Skrift (ordenes udseende):
Ordene er skrevet på forskellige måder og i forskellige omgivelser.
• Hvor mange forskellige skrifttyper består uddraget af?
• Er der en rød tråd i, hvornår skriften er håndskrevet, og hvornår den
er typografisk sat?
• Hvordan kan I se, hvad der er tale, og hvad der er tanker?
Tekst (ordenes indhold):
Udover i bobler optræder tekst også på en telefon to steder i uddraget. Det
sker under overskrifterne Trækfugl og Lærke.
• Hvordan vil I karakterisere disse tekster? Kom ind på både sprog og
indhold.
• Hvad har de med historien at gøre? Hvordan kan de tolkes symbolsk?
Billeder:
• Hvordan vil I karakterisere tegnestilen?
• Hvordan er den anderledes end de tegninger, I kender fra tegneserier?
• Se på træerne på side 10 og 11.
Kan de gemme på en symbolik? Hvordan?
• Se på de to billeder af telefonen (side 13 og 16). Telefonen er smadret,
wifi-signalet er svagt, og strømmen er ved at løbe ud.
Kan det have en symbolsk betydning? Hvordan?
Se på det nederste billede side 17
• Hvordan spiller ord og billede sammen her?
• Hvordan giver ordene udtryk for pigens tilstand?
• Hvordan giver billedet udtryk for hendes tilstand?
Kommentarer
Send en kommentar