Torsdag d. 25/9 - Fuglemanden

 


Kære 8. - 9. Klasse


Jeg håber, at I har haft en god uge! I dag skal vi lave følgende:


Dagens opgave:

• Tegn tre talebobler med hver sin replik, og lad bobler og skrift afspejle

indholdet. Eksperimenter gerne med størrelser, farver, skrift osv. Her

er de tre replikker:


Jeg elsker dig. Du er den største gave, jeg har fået.


Skrid, forbandede svin!


Det må du virkelig undskylde. Jeg skammer mig over,

at jeg gjorde dig ondt.


• Vis hinanden jeres talebobler, og forklar, hvorfor I har valgt, som I har!



Herefter:


1. I får udleveret bogen "Fuglemanden"


2. Vi taler om bogomslaget (og multimodale tekster)


Forsiden:

• Hvilken stemning signalerer forsiden?

• Hvordan har pigen det?

• Tænker I, at der er symbolske lag i forsidebilledet? Hvordan? Og hvad

kan de betyde?

- kom fx ind på motiv- og farvevalg


Bagsiden:

• Hvad tænker I om teksten? Kom både ind på dens indhold, sprog,

opsætning og tegnsætning.

• Hvad tror I, det er, der startede og kom snigende?

• Hvem er Fuglemanden?

• Hvad tror I, fortællingen drejer sig om?


3. Læs til s. 17 i Fuglemanden


4. Drøft følgende i læsegrupper:


Handling

• Hvem er de to personer?

• Hvordan har de det?

• Hvad skal de?

• Hvad tror I, problemet er?


Skrift (ordenes udseende):

Ordene er skrevet på forskellige måder og i forskellige omgivelser.

• Hvor mange forskellige skrifttyper består uddraget af?

• Er der en rød tråd i, hvornår skriften er håndskrevet, og hvornår den

er typografisk sat?

• Hvordan kan I se, hvad der er tale, og hvad der er tanker?


Tekst (ordenes indhold):

Udover i bobler optræder tekst også på en telefon to steder i uddraget. Det

sker under overskrifterne Trækfugl og Lærke.

• Hvordan vil I karakterisere disse tekster? Kom ind på både sprog og

indhold.

• Hvad har de med historien at gøre? Hvordan kan de tolkes symbolsk?


Billeder:

• Hvordan vil I karakterisere tegnestilen?

• Hvordan er den anderledes end de tegninger, I kender fra tegneserier?

• Se på træerne på side 10 og 11.

Kan de gemme på en symbolik? Hvordan?

• Se på de to billeder af telefonen (side 13 og 16). Telefonen er smadret,

wifi-signalet er svagt, og strømmen er ved at løbe ud.

Kan det have en symbolsk betydning? Hvordan?

Se på det nederste billede side 17

• Hvordan spiller ord og billede sammen her?

• Hvordan giver ordene udtryk for pigens tilstand?

• Hvordan giver billedet udtryk for hendes tilstand?

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Dansk - torsdag d. 17/8

Mandag d. 12/5

Mandag d. 5/5